Referat ordinær generalforsamling i Grundejerforeningen Fugldalen

Dato:        Torsdag d. 15. april 2021

Ordstyrer:                Eva (38)

Referent: Jeanette (26)

Deltagere:

Bjarne og Charlotte (3), Rikke og Øystein (36), Jens Erik Buhl, Henrik Højlund, Michael Aaldering, Peter Selmer, Emil og Stine (13), Claus Mengel-Niemann, Martin (8), Katrine og HP (10), Eigil og Magrete (24), Dennis og Anne Vandborg (30), Morten Elsborg, Linda & Jesper (18), Maria og Palle, Toke Sigaard, Tom og Susanne Mathiesen (16)

(Ved ikke om jeg fik alle med)

Velkommen til nye beboer, som præsenterer sig:

Linda & Jesper (nr. 18)

Dennis og Anne (nr. 30)

Katrine og HP (nr. 10)

Emil og Stine (nr. 13)

Formandens beretning fra året der gik:

Vi havde haft mød din nabo, arbejdsdage, legepladstilsyn, hvor der var et par ting vi har fået udbedret på bedste vis. Sommerfesten udgik men blev til pizzahygge, en enkelt fredagsbar og en arbejdsdag der blev til pølsespisning.

 

Snerydning:

Fremadrettet bliver det Dyrlund.

Har indtil videre har det været Marias opgave at ringe efter snerydning. Hun ønsker en drøftelse af, hvornår der skal ringes. Der er enighed om, at den der har ansvaret for at ringe, har mandat til at bestemme, hvornår. Michael: afhænger af vejrudsigten – hvis tø ikke så nødvendigt, hvis udsigt til frost en fordel, så det ikke bliver til is. Charlotte forslår at Michael tager posten, og den accepterer han.

 

Der er blevet snakket om overdække til legepladsen, dette er ikke blevet iværksat endnu, men det er stadig planen. Morten Elsborg og Eigil er på sagen og udarbejder et forslag til næste general forsamling.

Bestyrelsen har haft kontakt til kommunen da det roder meget omkring muldvarpen. Der kommer en mand ud og kigger på det, og så får vi en tilbagemelding.

 

Regnskabet bliver fremlagt:

Alle har betalt kontingent.

Vi har haft udgifter til arbejdsdag, sociale arrangementer, vedligeholdelse af fællesareal. Vi afsætter 10.000 kr til vejfonden. Det vi ikke bruger på snerydning (budget på 5000 kr.), bliver sat ind på vejfonden. I 2020 havde vi ingen udgifter til snerydning.

Vi endte med et overskud på ca. 6.000 kr.

Vi har en god egenkapital (ca. 62.000kr.) som vi egentlig ikke har så meget at bruge til, så vi forsøger egentlig at få brugt pengene, og er ikke interesseret i overskud hvert år.

Vi fik kommunen til at lave ny belægning på en stor del af vejen sidste år i forbindelse med at vi overtog vejen.

Der er estimeret med 250.000 kr. til når vejen skal genetableres. Pt. står der ca. 194.000 kr på vores vejfond.

Kommentar: Ca. halvdelen af vejen er blevet lavet, så den kan holde længe. I princippet kan vi derfor godt sætte vejfonden på pause, da vi har penge nok til at lave den sidste del? Den del der er lavet kan nok holde 20 år. Den indre del der ikke er blevet lavet kan holde 5-10 år endnu (et gæt)

Maria: Obs. at pengene også skal dække fx kloaker der skal suges, eller reetableres hvis de falder sammen.

 

Håndsoprækning ift. om fonden skal sættes i bero i nogle år, der er stor tilslutning til dette.

Øvrige kommentarer til regnskabet:

Har drøftet om vi kan noget bedre med vores penge. Vi har fået frarådet at investere dem, pga. risikoen. Pt. betaler vi penge for at have pengene til at stå i banken. Vi har ikke fundet en god løsning.

Man kan på sigt overveje at nedsætte kontingentet, men så længe vi indbetaler til vejfonden, er det ikke aktuelt.

Vi har Jyske Bank. Vi skal fremover betale 300 kr. i kvartalet, samt et gebyr på 250 kr. i kvartalet for at have adgang til netbank via egen NemID. Derudover betaler vi negativ rente.

Vil forsøge at presse banken, og hvis ikke, må vi se om en anden bank kan gøre det bedre.

Regnskabet blev godkendt

 

Aktiviteter i 2021

Vi har forskellige social arrangementer i løbet af året.

1. arbejdsdag søndag d. 25.4. og 2. arbejdsdag søndag d. 10.10.

Bemærkninger ift. arbejdsdagen d. 25.4.

Vi regner med det godt kan lade sig gøre ift. forsamlingsloftet, da vi vil dele os op. Der er desuden varslet af forsamlingsloftet bliver hævet d. 21.4.

Vi skal vedligeholde gennemgangen mellem nr. 16 og 18. Måske kan det nås d. 25.4.

Der er mange punkter til arbejdsdagen, så en opfordring om at møde op.

Vi skal også vedligeholde trappen. Kommentar: Det øverste trin er løs (mørnet). Maria hører kommunen om de vil tage sig af det. Linda forslår at der bliver sat et rækværk op, da trappen er ret stejl.

Vores ansvar slutter for foden af trappen.

 

Skt. Hans

Der skal samlet kvas og laves en heks.

Maria sørger for heksen.

Jeanette og Martin sørger for kvas mv. Obs at det ikke kommer der over for tidligt, så dyr kan nå at lave bo der.

Vejfest/sommerfest d. 21.8.

Da Torben er rejst indgår nr. 8 i stedet for, nr. 13 har også ja til at indgå i festudvalget.

Teltet er bestilt. Nærmere info følger.

Fredagsbar

1. fredag i måneden fra maj til oktober, omkring kl. 17. Hver især tager sit eget med. Vi mødes ved bålpladsen dem der har lyst. Eva sørger for at lægge en seddel i postkassen til reminder. Man kommer og går som det passer bedst. Ind i mellem bliver der bestilt pizza.

 

Forslag fra bestyrelsen

Ingen (overvejer at få kigget på vedtægterne).

 

Forslag fra Morten:

Etablering en trampolin på legepladsen. Trampolinen skal være i god kvalitet, så den kan holde i mange år.

Samlet pris for trampolin og udgravning – ca. 12.000 kr.

Trampolinen skal være i jordniveau, da risikoen for ulykker er mindre når trampolinen er i jordniveau ift. når den er i højden.

Der skal være et skilt med: ”På eget ansvar”, så vi ikke skal stå til ansvar for noget.

Kommentarer:

·       Hører hjemme i folks egne haver hvor man kan have opsyn med børnene.

·       Hvis det kan få flere børn på legepladsen vil det være positivt.

·       Erfaringer fra andre steder: bliver brugt flittigt og til glæde for børnene.

·       Koster 2200 kr at få den godkendt særskilt, dvs. udenfor det almindelige tilsyn.

·       Bliver æbletræet stående – ja det gør det.

Afstemning:

14 stk. for.

4 stk. imod.

Forslaget er vedtaget.

Morten prøver om hullet kan nå at blive gravet og trampolinen leveret inden arbejdsdagen.

 

Forslag fra Eva 38) og Maria (34)

Etablering af vilde blomsterbede langs nøddehegn på legepladsen.

Pris: 300 kr, samt arbejdskraft på arbejdsdagen.

Kommentarer:

·       Opmærksomhed på at det ikke forstyrrer den almindelige vedligehold – græsslåning.

·       God ide.

Forslaget vedtages uden afstemning.

 

Budget

Der er følgende ændringer til det udsendte budget:

Legepladsen

En del af legetøjet på legepladsen er gået i stykker, det meste af legetøjet er doneret, kan der bliver købt noget nyt? Det kan der.

Opfordring til at rydde det lidt sammen så man ikke kommer til at træde på det. Forslag om at vi får anskaffet noget at putte det i. Dennis har en hyndeboks som han gerne vil donere til formålet.

Beløbet hæves fra 2500 bliver til 16.000 kr.

Vejfonden

Da vejfonden sættes i bero, fjernes beløbet fra budgettet.

Sommerfest

Vi har varslet et brag af en fest, da vi aflyste festen sidste år. Kan vi få ekstra penge til festen?

Ikke drøftet i udvalget ift. hvad det konkret kunne være til. Det kan fx være til ekstra aktiviteter for børnene, eller nedsættelse af egenbetalingen.

Prisen for teltet er desuden steget

Kommentarer:

Maria: Fint at bruge det beløb der ikke blev brugt sidste år oveni det beløb der er sat af i år.

Ikke de store indvendinger.

Beløbet hæves fra 15.000 til 20.000 kr.

 

Finansielle udgifter

Budget på 1000 kr. Vi ved ikke om det kan lykkes at finde noget der er billigere, så beløbet hæves til 2000 kr for en sikkerhedsskyld.

Giver et minus på 13.000 – det er ok ift. at vi har en egenkapital på 62.000 kr.

 Budgettet godkendes uden indvendinger.

 

Valg til bestyrelsen

Maria og Toke fortsætter i bestyrelsen.

Laila er rejs og Eva træder ud, så der skal findes 2 nye.

Kandidater:

Margrete (24)

Jesper/ Linda (18)

Bjarne (3)

 

Alle 3 vælges ind, så bestyrelsen fremover består af 5 medlemmer.

 

Suppleant
Michael er på valg.

Anne Kirstine (9)

Susanne (16)

Begge vælges ind.

 

Ny revisor i stedet for Bjarne

Susanne (16) overtager posten (indtil hun evt. indtræder i bestyrelsen).

Claus fortsætter som suppleant for revisor.

 

Evt.

·       Charlotte: Opfordring til at tænke over, hvor hurtigt man kører på vejen. Sig det gerne til gæsterne og dagplejeforældre. Opfordring til ikke at køre stærkere end at man kan holde den i 1. gear. Flere støtter op omkring det.